نکات مهـم پخت برنج

 

-خیس کردن برنج:

-          ابتدا باید برنج را پاک کرد تا سنگ ریزه و یا آشغالی در آن باقی نمانده باشد.

-          سپس برنج را می شوییم. موقع شستن برنج، مقداری از نشاسته آن شسته می شود. این کار را تا زمانی تکرار می کنیم که آب برنج تقریبا زلال بشود.

-        بعد از شستن باید مقداری نمک به آب آن اضافه کنیم تا دانه های برنج کمی دیر تر پخته بشوند. این کار از خمیر شدن و یا به اصطلاح شفته شدن برنج هم جلوگیری می شود.

-         برنج تازه زمان کمتری نیاز دارد تا در آب خیس بخورد.

-       اگر برنج تازه بیش از حد در آب باشد ممکن است کیفیت خودش را از دست بدهد و هنگام پخت خمیر بشود. به همان نسبت برنج کهنه هم زمان بیشتری باید در آب باشد تا بهتر پخته بشود. و ممکن است متناسب با کهنگی برنج نیاز باشد ۲-۳ روز هم در آب  و نمک خیس بخورد.

- سفید شدن برنج:
برای اینكه برنج سفید شود می توانیم چند قاشق ماست، داخل ظرف برنج در حال جوشیدن بریزیم.

- له شدن برنج:
اگر برنج شما بیش از حد معمول جوش خورده بود. می توانیم 2-3 قاشق غذا خوری آبلیمو به آن اضافه كنیم تا برنج خراب نشود.

- بوی سوختگی برنج:
یك تكه نان روی برنج قرار می دهیم و موقع كشیدن، نان را برمی داریم. یا یك عدد پیاز را پوست كنده و در داخل برنج فرو می کنیم، پیاز بوی سوختگی را بخود می گیرد.

- خوشمزه تر شدن شوید پلو:
برای اینكه شوید پلو خوشمزه تر شود می توانیم از ادویه مخصوص پلو كه سبزرنگ است و در عطاری ها موجود می باشد استفاده كنیم بعد از آبكش كردن برنج كمی ادویه لابه لای برنج بپاشیم.

- خوشمزه تر شدن شیر برنج:
باید برنج را با شیر خیس كنیم. این كار باعث می شود كه شیر برنج خوشمزه تر شود
.

- برنج بی نمك:
موقع كشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمك را با مقدار بسیار كمی آب و روغن مخلوط كرده و روی برنج می ریزیم. نباید نمك را مستقیم در روغن ریخت، زیرا نمك در روغن حل نمی شود

- برنج شور:
اگر قبل از آب كش كردن برنج متوجه شدیم كه برنج شور شده است موقع آب كش كردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبكش می ریزیم. اما اگر بعد از آب كش كردن برنج متوجه شوری شدیم یک عدد سیب زمینی را حلقه حلقه کرده داخل برنج فرو می کنیم و ضمنا خورش را هم بی نمك درست می كنیم.

- قد کشیدن برنج:
هنگامی که برنج در حال جوش به اندازه یک قاشق مرباخوری آبلیمو یا سرکه اضافه می کنیم. که هم باعث سفیدی و سفت شدن برنج می شود و هم از وا رفتن و شفته شدن برنج جلوگیری می کند. قاعدتا استفاده بیش از حد می تواند به تغییر طعم برنج منجر بشود.
ظرفی که برای طبخ برنج در نظر گرفته ایم بهتر است فضای کافی برای پختن برنج داشته باشد. کمی روغن به محتوای ظرف اضافه می کنیم تا دانه های برنج به همدیگر نچسبند. پس از آبکش کردن سعی می کنیم برنج را به شکل هرم درون ظرف بریزیم تا تمامی دانه ها فضای کافی برای قد کشیدن داشته باشند.
یک روش ویژه برای قد کشیدن برنج در زمان پخت به صورت آبکش ، شوک دادن به برنج است به این شکل در زمان جوشیدن برنج در آب دو قالب یخ به قابله اضافه کنید این تغییر دما باعث قد کشیدن برنج می شود .
ضمنا نباید روی برنجی که در آبکش ریخته ایم آب سرد بریزیم زیرا باعث شوک دادن به برنج می شود و قد کشیدن برنج را متوقف می کند.

- آب برنج برای بچه ها:
وقتی می خواهیم برنج را آبكش كنیم یك لیوان از آب آن را برداشته و با یكی دو قاشق ماست مخلوط می کنیم. این آب برنج درصورتی كه شور نباشد برای بچه ها خیلی مفید است.

- بوی نامطبوع و حشره گذاشتن برنج:
اگر به هر دلیلی برنج خشك بو گرفت یا حشره و آفت گرفت، برنج را روی یك سطح پهن می کنیم. البته باید حتماً در سایه باشد. زیرا اگر برنج را جلوی نورآفتاب قرار دهیم باعث خرد شدن برنج می شود و برنج حالت خود را از دست می دهد و وقتی آن را داخل آب جوش می ریزیم از هم پاشیده می شود.

- پخت برنج برای خانم های كارمند:
خانم هایی هستند كه بیرون ازخانه كار می كنند و وقتی ظهر به خانه می آیند، فرصت پختن برنج را ندارند، و یا این كه دوست ندارند از شب قبل برنج آماده كنند. اینگونه افراد از این روش می توانند كمك بگیرند: صبح یا شب قبل برنج را آبكش كنند البته كمی آن را خشك بردارند، سپس ته دیگ برنج را آماده كرده و برنج را داخل قابلمه بریزند و قابلمه را داخل یخچال قرار دهند، ظهر برنج را كمی آب و روغن دهند و آن را دم كنند تا سالاد را آماده كنند برنج هم دم كشیده است
.

 




دسته بندی : پلـــو و ته دیـگانـواع پـلــونکات مهم آشپزی
کلمات کلیدی : برنج

| | نویسنده : کتایون |